Moje #vege party!

Przygotowałam ostatnio prawdziwe #vegeparty

Prawdę mówiąc ten obiad był dla mnie ogromnym wyzwaniem, ale też wspaniałą okazją, by wreszcie odczarować nieco “niedzielne obiadki”. A wszystko za sprawą mojej siostry, która mnie dzisiaj odwiedziła po wielu, wielu miesiącach. Paulina nie je mięsa z wyboru, ale ma też silne alergie pokarmowe na wiele produktów spożywczych. I tutaj cały haczyk, gdy dzwonię i słyszę: “Ale wiesz, ja nie mogę tego, tego i jeszcze tego…”. Hmm, myślę ok, spoko na bank coś wymyślę! No i wiecie co, chyba się udało, bo wszyscy jedli, dokładali i nawet na wynos chcieli! Ja wiem, Wy widzicie te kolory i też Wam już ślinkami cieknie na te zdrowe pyszności, prawda?

W moim dzisiejszym menu znalazły się:

? jarmuż smażony z czosnkiem

?sałatka na ciepło z komosy ryżowej, babatów i natki pietruszki

?sałatka z buraków z dodatkiem rukoli, nasion słonecznika oblana domowym pesto z rukoli

?cieciorka duszona w pomidorach z ziołami, szpinakiem, czosnkiem i cukinią

?ukochana salsa z awokado, czerwonej cebuli, cytryny z ogromną ilością kolendry

?steki z kalafiora z czarnuszką i szczypiorkiem z sosem na bazie pasty tahini, syropu z agawy, oleju sezamowego i cytryny.

W mojej kuchni takie dania goszczą często, ale każda okazja, by zachęcić innych do takiego stylu życia jest dla mnie bezcenna! Łapcie zatem przepisy na te smakołyki!

Jarmuż smażony z czosnkiem

  • Składniki:
    – 200 g świeżego jarmużu
    – 3 ząbki czosnku
    – 1 łyżka oleju rzepakowego do smażenia
    – sól, pieprz do smaku
  • Przygotowanie:
    Jarmuż opłukać i oczyścić. Miękkie liście jarmużu odciąć nożyczkami od grubszych łodyg. Konieczne jest usunięcie łykowatych części, gdyż będą twarde – a tego nie chcemy, prawda? 🙂 Czosnek pokroić w plasterki. Na patelni rozgrzać olej i wrzucić na niego jarmuż. Kiedy jarmuż zmięknie dodać pokrojone ząbki czosnku i doprawić solą i pieprzem, i jeszcze chwilę przesmażyć. Gotowe!
    Tak przygotowany jarmuż można podać na samo lub potraktować jako bazę pod sałatkę, quiche czy jako farsz do jaj sadzonych 🙂

SAŁATKA NA CIEPŁO Z KOMOSY RYŻOWEJ, BATATÓW I NATKI PIETRUSZKI

  • Składniki:
    – 100 g komosy ryżowej
    – 1 szklanka wody (250 ml)
    – 1 duży batat
    – 2 łyżki oleju rzepakowego (+ odrobina do posmarowania batatów do pieczenia)
    – 3 gałązki natki pietruszki
    – sok z 1/2 cytryny
    – sól, pieprz do smaku
  • Przygotowanie:
    Suchą komosę opłucz na sicie pod bieżącą wodą. Przełóż do małego rondelka i dodaj szklankę wody. Gotuj do miękkości około 15 minut (komosa powinna wchłonąć całą wodę). Ugotowaną komosę koniecznie odsącz na sicie o małych oczkach.

    Piekarnik rozgrzej do 190 stopni C (termo obieg).

    Bataty obierz ze skórki, pokrój w większą kostkę. Nasmaruj kawałki olejem rzepakowym. Rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz w piekarniku 20 minut (po przekłuciu widelcem kawałki powinny być miękkie).
    W dużej misce połącz ugotowaną, odsączoną komosę, upieczone kawałki batatów i posiekaną natkę pietruszki. Dopraw do smaku solą, pieprzem, sokiem z cytryny i olejem rzepakowym.

sałatka z buraków z dodatkiem rukoli, nasion słonecznika z domowym pesto na bazie rukoli

  • Składniki:
    – 5 ugotowanych buraków średniej wielkości
    – 4 łyżki stołowe uprażonych ziaren słonecznika (upraż na suchej patelni )
    – 100 g świeżej rukoli
    – garść listków świeżej natki pietruszki
    – sok z 1/2 cytryny
    – 2 łyżki miodu
    – 50 ml oleju rzepakowego
    – 20 ml przegotowanej, letniej wody
    – sól, pieprz od smaku
  • Przygotowanie:
    Buraczki ugotuj lub upiecz do miękkości. Obierz ze skórki. Ostudzone pokrój na plastry. Ułóż plasterki na talerzyku na uprzednio rozłożonych listkach rukoli. Buraki układaj tak, jak na carpaccio.
    Przygotuj pesto z rukoli z dodatkiem natki pietruszki.
    Do wysokiego kielicha blendera wrzuć listki rukoli (zostaw kilka listków do dekoracji). Dodaj 3 łyżki uprażonych ziaren słonecznika, oczyszczoną natkę pietruszki, miód, sok z cytryny, olej i wodę. Zblenduj na gładko. Dopraw solą i pieprzem do smaku. Tak przygotowanym sosem polej buraczki, a następnie obsyp je łyżką uprażonych ziaren słonecznika i udekoruj listkami rukoli.

CIECIORKA DUSZONA W POMIDORACH Z ZIOŁAMI, CZOSNKIEM I SZPINAKIEM

  • Składniki:
    – 400 g cieciorki gotowanej z zalewy (ja używam takiej ze słoiczka)
    – 1 puszka pomidorów krojonych bez skórki (ja używam takich z dodatkiem ziół)
    – 1 łyżeczka suszonych ziół prowansalskich
    – 1 średniej wielkości świeża cukinia
    – garść świeżego szpinaku
    – 2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praską
    -sól, pieprz do smaku
    – garść świeżo posiekanej kolendry
  • Przygotowanie:
    Cukinię umyj i osusz. Pokrój w drobną kostkę.
    W garnku rozgrzej trochę oleju rzepakowego . Wrzuć pokrojoną w kosteczkę cukinię. Przesmaż kilka minut tak, żeby cukinia zmiękła, ale była lekko chrupiąca. Dodaj listki szpinaku i czosnek przeciśnięty przez praskę. Przesmaż razem chwilkę. Dodaj cieciorkę odsączoną z zalewy, krojone pomidory z puszki i dopraw suszonymi ziołami prowansalskimi, solą i pieprzem.
    Podawaj ze świeżo siekaną kolendrą.

sALSA Z AWOKADO, CZERWONEJ CEBULI, CYTRYNY I KOLENDRY

  • Składniki:
    – 3 sztuki dojrzałego awokado
    – 1 mała czerwona cebulka
    – sok z 1 średniej wielkości cytryny
    – 2 duże garści świeżej kolendry
    – 1 łyżka oleju lnianego z pierwszego tłoczenia
    – sól, pieprz do smaku
  • Przygotowanie salsy:
    Awokado obierz ze skórki i pokrój w drobną kostkę. Dopraw solidnie sokiem z cytryny, żeby awokado nie ściemniało. Wymieszaj. Cebulkę czerwoną pokrój w kosteczkę podobnej wielkości do awokado. Dodaj do awokado. Dopraw pieprzem, solą i olejem lnianym. Na koniec dodaj duuuużo świeżych listków siekanej kolendry 🙂

sTEKI Z KALAFIORA Z CZARNUSZKĄ I SZCZYPIORKIEM ORAZ SOSEM NA BAZIE PASTY TAHINI, SYROPU Z AGAWY, OLEJU SEZAMOWEGO I CYTRYNY

  • Składniki:
    1 duży kalafior
    olej rzepakowy do wysmarowania kalafiora do pieczenia

    Do podania:
    1 łyżka nasion czarnuszki
    świeżo siekany szczypiorek

    Przygotowanie:
    Na blaszce rozłóż papier do pieczenia. Na papierze ułóż kalafiora pokrojonego w 2 cm plastry.
    Różyczki kalafiora, które nie udało się pokroić w plastry, ułóż również na blaszce. Wszystkie kawałki posmaruj olejem rzepakowym (ja używam do tego silikonowego pędzelka).
    Blaszkę z kalafiorami włóż do rozgrzanego do 190 stopni C piekarnik (termo obieg) i piecz 20 minut (po przekłuciu widelcem powinny być miękkie).
    Tak upieczonego kalafiora podawaj posypanego nasionami czarnuszki i świeżo siekanym szczypiorkiem, polanego sosem na bazie pasty tahini.
  • Składniki na sos:
    – 3 łyżki stołowe pasty tahini
    – 1 łyżka stołowa syropu z agawy
    – 1 łyżka stołowa oleju sezamowego
    – 2 łyżki przegotowanej, letniej wody
    – sok z 1/2 cytryny

    Przygotowanie sosu:
    Wszystkie składniki połączyć i dokładnie wymieszać. Podawać z pieczonym kalafiorem.

Gwarantuję, że po takim vegeparty Wasi goście wyjdą zdrowo najedzeni i poproszą Was o przepisy na te przysmaki. A wtedy podajcie im mojego linka i korzystajcie na zdrowie do woli!

Jeśli wypróbujecie moje przepisy koniecznie dajcie znać, jak Was smakowało 🙂

Na zdrowie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *